Marktonderzoek. Naar woord eigenlijk, brr. Het roept bij mijzelf en – merk ik – bij anderen vaak weerstand op. En toch is het een belangrijk aspect in toekomstbegeleiding, of je nu als zelfstandige of in loondienst wilt werken.
Marktonderzoek helpt je om daar terecht te komen waar jíj wilt.
Stap 1 was 'Weten wat je wilt' (Doelen bereiken is in beweging komen).
Stap 2 was 'Doelen stellen en ze realiseren', waarbij stap voor stap de truc is (Op weg naar je droombaan: stap voor stap is de truc).
En nu marktonderzoek en Focus
Als ik mensen in het begin van een traject vraag: 'Bij welke organisaties zou je het liefst willen werken?', dan hebben negen van de tien daar geen antwoord op. Wat ze zeggen is: 'Het maakt mij helemaal niets uit, als ik maar ergens aan het werk kom.' Logische gedachte en zelfs te waarderen. En toch komt het ook in deze fase weer aan op Focus. Niet voor niets schrijf ik Focus met een hoofdletter.
Focus. Je hebt volledig uitgezocht bij welke pak 'm beet vijf organisaties je het liefste zou willen werken. Vervolgens gaan jou “toevallig” dingen opvallen over die organisaties; je komt “toevallig” mensen tegen die daar werken; je gaat kansen zien omdat je exact weet waar je naartoe wilt. Zolang je dat niet weet, herken je die al dingen ook niet. Het is net als een auto kopen. Je heb er een in je hoofd en je ziet ze vervolgens continue voorbij rijden. Weten wat je wilt en waar je wilt werken, maakt dat je Focus krijgt. Zo kom je uiteindelijk daar terecht waar je terecht wílt komen.
Hoe doe je dat dan, marktonderzoek?
Bij wat voor een organsiatie voel jij je het meeste thuis? Ga dat precies voor jezelf uitzoeken. Groot, klein, hiërarchisch of juist niet, in welke regio, in welke sector, etcetera… Daarna zoek je uit welke organisaties aan jouw criteria voldoen. Over die organisaties ga je alles te weten komen. Wat is hun missie, product, doelgroep, wie zijn de contactpersonen? En wat kun jij voor hun betekenen?
Hierna is het de kunst om ogen en oren open te houden. Je zult merken dat je “toevallig” over de organisaties hoort, leest en ziet…
En jij dan, Dirk?
Ik wil na thuiskomst van mijn Camino vijfdaagse wandelcoach-reizen gaan organiseren. Dus geen standaard loopbaantraject van acht gesprekken, aan de keukentafel. Wel vijf dagen met jou op stap, waarin alle aspecten van het vinden van die nieuwe baan aan bod komen. En dat dan in groepsverband. Ik wil daarvoor (ook) bedrijven benaderen, waarin medewerkers met een reorganisatie te maken krijgen. Of waar medewerkers in aanmerking komen voor een verplichte, of vrijwillige, interne herplaatsing.
Ik heb nu voor mezelf helder dat ik – dit jaar nog – bij vier organisaties een gesprek hierover wil: bij de Triodos Bank (hun motto is mijn motto: Volg je Hart, met gezond verstand), bij de Gemeente Hilversum en Wijdemeren voor mensen in de bijstand en bij de Dienst Landelijk Gebied (DLG).
Mijn vraag
Mijn vraag aan jullie: Ken je bij een van deze vier organisaties een persoon waarmee ik hierover contact kan opnemen? Mijn dank bij voorbaat is groot!
Bedankt weer voor jullie aandacht en tot een volgend blog!
—
Met hartelijke groet,
Dirk van Asselt | De Reiscoach | 29 mei 2014
Hoi Dirk,
Vergeet je Nuggers en andere niet uitkeringsgerechtigden niet? Dit zijn mensen (een vergeten groep) die vaak tussen de wal en het schip vallen. Gemeentelijke overheden dienen van overheidswege een beleid te hebben om ook deze mensen te begeleiden naar werk maar hebben dat vaak niet, of ze hebben de drempel extreem hoog gemaakt.
Helaas heb ik geen contacten binnen de (gemeentelijke) organisaties die jij noemt. Mijn persoonlijke ervaring is dat het vaak makkelijker is om via de politiek bij gemeenten binnen te komen dan via de ambtelijke organisatie. Uiteraard weet ik niet of dit ook van toepassing is in jou specifieke situatie, maar misschien is het een tip waar je wat aan hebt.
Bon Camino, groetjes Monique.