Ik lees, hoor, zie hier nooit over en ik kan me niet voorstellen dat niemand hier ooit mee te maken krijgt. Hoeveel zelfstandig coaches zijn er wel niet in Nederland met veelal particuliere klanten, want zo beginnen we toch vaak? Wat ik lees op facebook en linked in zijn mooie verhalen, prachtige trajecten, geweldige resultaten want dat laten we graag zien.
De negatieve aspecten mogen we vooral niet laten zien. Wat als een traject mislukt? Wat als een klant niet tevreden is? Wat als een klant niet betaald?
Dit overkwam mij dus laatst.
Ik was een hartstikke leuk traject begonnen. Een reiscoach traject. En jong iemand van een jaar of 24 – die ik kende – wilde graag op reis. Leek haar goed voor haar ontwikkeling. Maar wist niet hoe, waar naar toe, hoe lang, hoe veel geld ze nodig had, etcetera. Vond het heel spannend maar voelde dat het nodig was.
Nodig was dus veel onderzoek en uitzoekwerk. Leuk en ik had er veel zin in.
Vooraf afgestemd wat mijn uurtarief was en dat was verder OK.
Vervolgens, face to face een afspraak gemaakt. Dat was een goed gesprek en het waarom van de reis werd steeds duidelijker. Aan de hand daarvan werden de contouren van de reis langzaam zichtbaar.
Daarna verliepen de vragen en communicatie vooral via de app en mail. Ik was op vakantie maar geen probleem om dagelijks even te reageren op vragen en kwesties.
Afijn, na de vakantie even een factuurtje opgemaakt voor een paar uur die ik had besteed.
Daar begonnen de problemen want mevrouw was toch maar 1 keer 2 uurtjes bij mij geweest.
Dat klopt maar daarna was er gedurende 2 weken bijna dagelijks app / email contact. En dat ik die tijd factureerde vond zij raar en wilde deze uren niet betalen… omdat ik dat niet vooraf gecommuniceerd had – dat klopt.
Afijn, hoop gedoe en uiteindelijk een bedrag ‘’overeen gekomen” waar ik flink bij inschoot.
Al met al heel vervelend. Voor haar en voor mij.
Maar ik heb er wel weer veel (heel veel) van geleerd.
Zoals vooraf verwachtingen van beide kanten expliciet duidelijk maken en afstemmen. Niet denken “het zit wel goed en het komt wel” maar helder communiceren.
En waar ik nu ook voor kies: vooraf betalen. Eigenlijk werk ik liever op basis van vertrouwen maar dat schoot bij mij misschien wat te ver door in naiviteit.
Zijn mensen het daar dan niet mee eens; jammer dan en dan moeten ze iemand anders zoeken.
0 reacties